miercuri, 15 februarie 2017

METODE NONFORMALE DE EDUCATIE TIMPURIE I Alina Ion I Asociatia DACA



Vi s-a parut vreodata ca bebelusii miros a Dumnezeu? Ca de-abia ce s-au desprins din Lumina si ca vedeti clar intruchiparea Perfectiunii? Ca tineti in brate Lumina din Lumina? Ati simtit cum in prezenta unui bebelus intotdeauna inima este ..."deschisa"?Care este responsabilitatea noastra fata de atata gingasie si delicatete?
Cam cat de timpuriu sa incepem sa educam o fiinta perfecta si ce sa o invatam?

Cu siguranta ca avem multe sa le oferim si sa-i invatam si, cu siguranta, in timp ce facem asta invatam si noi atat de multe si primim de la bebelusi atata dragoste incat lacrimi de bucurie si de emotie ne lumineaza privirea.

"Speranta unei natiuni sta intr-o educatie corecta a tineretului sau" spunea Erasmus. Dar ce inseamna o educatie corecta? Raspunsul nu il vom gasi exclusiv in vreo metoda pedagogica, intr-o definitie sau intr-o teorie. Prezenta si atitudinea noastra iubitoare, aplicarea unor Legi universale nescrise cum ar fi, sa zicem, Legea respectului fata de fiinta umana, Compasiunea, Empatia, propria constienta sunt fundamentale in sustinerea cresterii si educatiei copiilor.

Procesul de invatare, de intelegere, de integrare, dezvoltare si de inflorire incepe in mod mai vizibil (lasam altor specialisti abordarea vietii intrauterine) odata cu venirea pe lume. De atunci bebelusii incep sa fie impresionati de multitudinea de forme, sunete, simturi, experiente cu care intra in contact in aceasta viata. Este important sa le fim alaturi in procesul de adaptare la toate acestea asa ca Educatia Timpurie incepe DE LA 0! Mai exact din prima zi...

Consider ca traim intr-un timp in care IMPREUNA - parinti, copii, educatori, comunitati, actori sociali construim un sistem de educatie functional si adaptat nevoilor de crestere ale generatiilor actuale. Pastram ceea ce inca functioneaza, venim cu noi abordari si solutii acolo unde sunt probleme, le rezolvam si mergem mai departe!

Educaţia timpurie (0 - 6 ani) este formată din nivelul antepreşcolar (0 - 3 ani) şi învăţământul preşcolar (3 - 6 ani), care cuprinde grupa mică, grupa ​mijlocie şi grupa mare. In general, presupune dezvoltarea timpurie a copilului, învatare, îngrijire si protectie.

Am facut activitati de educatie timpurie prin metode si jocuri nonformale atat pentru copii intre 0-3 ani cat si pentru cei de 3-6 ani. Jocul a fost modalitatea prin care am reusit sa ne acordam si sa adaptez obiectivele educationale la nevoile si cerintele lor.

Jocurile aplicate au vizat ariile curiculare specifice educatiei timpurii:

-Dezvoltarea Fizica, Sanatate si Igiena personala
-Dezvoltarea Socio-Emotionala
-Dezvoltarea Limbajului, a Comunicarii si a Premiselor Citirii si Scrierii
-Dezvoltarea Cognitiva si Cunoasterea Lumii
-Capacitati si Atitudini de Invatare.

Am parcurs acest proces de educatie si fiecare domeniu de dezvoltare in etape, in functie de intervalele de varsta: nastere-18 luni, 19 luni-36 luni, 37-60 luni, 61-84 luni.

Programul pentru Antrenarea Inteligentelor Multiple pe care l-am realizat pentru aceste etape de varsta reprezinta un instrument eficient pentru a stimula imaginatia, curiozitatea, resursele si aptitudinilor copiilor si reprezinta o baza pentru descoperirea talentelor (tendinte creatoare) sau a tipului de inteligenta predominanta si a stilului de invatare pentru fiecare copil in parte. 

Folosesc acest Program ca baza pentru  Evaluarea Potentialului Creativ al Copiilor si pentru Evaluarea Nivelului de Pregatire a Prescolarilor pentru Inceperea Scolii.

Este important sa identificam domeniile in care copilul manifesta tendinte creatoare cat mai devreme, între doi şi opt ani.  Copiii talentati au nevoi speciale iar noi trebuie sa le cunoastem si, in functie de acestea, sa oferim educatie diferentiata. Talentul fiecarui copil este darul sau divin cu care a fost inzestrat si reprezinta o comoara pe care nu ne mai putem permite sa o pierdem!




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu