joi, 9 februarie 2017

ORA DE PSIHOLOGIE I Alina Ion I Asociatia DACA



In cadrul orelor de psihologie pe care le-am tinut la Liceul "Vladislav Harnaj" la toate clasele a X-a si a XI-a, elevii au participat activ fiind entuziasmati de instrumentele si metodele de educatie nonformala pe care le-am folosit.

Temele de studiu au fost "PERSONALITATEA" si "CREATIVITATEA" iar la finalul lor am facut brainstorming si o scurta cercetare despre ce inseamna ''PERSONALITATEA CREATOARE'' si, astfel am aflat ca:

“In zilele noastre se atrage din ce in ce mai mult atentia asupra faptului ca institutiile autorizate sa ofere educatie copiiilor (scoala, familia) nu iau in calcul latura emotionala, sufleteasca a acestora. 

Ele se concentreaza pe dezvoltarea cat mai multor activitati intelectuale dar nu si pe satisfacerea nevoilor sufletesti ale copiiilor. Acest lucru s-a dovedit a fi negativ intrucat duce la dezechilibre emotionale, la ruptura in cadrul relatiilor copil – profesor, copil – parinte si chiar la violenta.

Specialisti ai centrului de Psihologie de Actiune si Psihoterapie (CPAP) apreciaza ca Romania este un spatiu in care schemele sociale si interzicerea spontaneitatii si creativitatii la copii sunt principala forma de educatie. 

Ei spun ca, momentan, avem o formare bazata pe acumulari cantitative: cat mai multe limbi straine, cat mai multe probleme de matematica rezolvate. 

Scopul educativ foarte raspandit in prezent in Romania este crearea a ceea ce psihologul J.L.Moreno numea “conserva culturala” si nu dezvoltarea unei persoane autentice cu emotiile sale, creativa, orientata spre reusita sociala.

Pentru acesti factori educationali, copilul este un robotel plin de cunostinte caruia i se interzice insa contactul cu naturalul.

De aceea este necesara incurajarea creativitatii si spontaneitatii pentru a evita ca elevii sa devina niste adulti stereotipi, fara capacitatea de integrare in social.

Jocul si proiectele didactice, invatarea experientiala reprezinta metoda prin care elevii isi dezvolta capacitatea de a intelege si de a asimila cunostinte.

Rezultatul invatari prin experimentare se va observa in modul de manifestare al elevilor in conditiile in care intalnesc situatii noi. 

Copiii antrenati dupa scheme rigide se vor exprima greoi cand vine vorba de creativitate atat la scoala cat si in viata reala si nu vor sti cum sa reactioneze daca nu au pe cineva langa ei care sa le spuna ce sa faca, iar ceilalti dimpotriva.

Este vorba aici despre teama care pune stapanire inca de mic pe copilul ce nu beneficiaza de acordul parintilor in exprimarea libera a energiei de care dispune in mod natural. 

Astfel, la varsta adulta pot aparea disfunctii in plan psihologic. Dr. Hetel de la CPAP apreciaza ca 75% din cazurile conciliate aici au la baza atacurile de panica aparute ca o consecinta a restrictiilor, sabloanelor impuse de parinti si profesori in perioada copilariei.

O alta tendinta ingrijoratoare este cresterea numarului de persoane cu obezitate sau anemice in randul tinerilor care, atrasi de jocurile pe calculator sau de programele TV uita, cu acordul parintilor de jocurile in aer liber si de activarea potentialului lor creativ (cum ar fi inventarea unei povesti, a unui scenariu de joaca). Mancatul dezechilibrat in fata televizorului si conduita pasiva au devenit obiceiuri periculoase. 

Tinerii ce-si petrec timpul predominant in casa se pot transforma cu usurinta in anemici. Ei invata lucrurile intr-un mod artificializat, lipsit de experiente reale care le-ar putea oferi o multitudine de informatii folositoare pentru evolutia lor ulterioara si cresterea capacitatii lor de adaptare. 

Indepartarea de ceea ce presupune contactul cu natura, de libertatea de a experimenta jocuri, activitati de grup si de a lua contact in mod direct cu lucrurile noi pe care orice adolescent doreste sa le cunoasca, poate avea consecinte nefaste in plan fizic(anemie sau obezitate) si in plan psihic (dezechilire emotionale, dificultati de adaptare si de integrare).”

Elevii au fost interesati sa efectueze testele pentru descoperirea aptitudinilor si a vocatiei si au solicitat chiar si scurte sedinte de consiliere (in timpul pauzelor) in cabinetul de psihologie al liceului.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu