Comunicarea intre elevi, elevi -
profesori, elevi - parinti, parinti - profesori, comunicarea in mediul scolar
este extreme de importanta. Prin implicarea in proiecte precum Programul "Dialog Asistat
" care se
desfasoara in scolile si liceele Bucurestene cu sprijinul ISMB si al directorilor unitatilor de
invatamant, contribuim la realizarea unei comunicari eficiente si armonioase in
mediul scolar.
Prin acest program, o echipa de
mediatori cu experienta si in abordarea pedagogica a elevilor fac, saptamanal,
prezentari fascinante si pe gustul copiilor despre mediere incitandu - le
imaginatia in gasirea de solutii creative pentru rezolvarea problemelor sau a
conflictelor.
Mediatorii din echipa D.A. ofera gratuit sesiuni de
mediere pentru rezolvarea situatiilor tensionate din mediul scolar. Rezultatul
scontat este eliminarea violentei din mediul scolar, eficientizarea
procesului de educatie, cresterea armonioasa si dezvoltarea unui comportament social
sanatos al copiilor nostril!
Participand la Mediere, copiii
deprind abilitati de comunicare nonviolenta si de negociere si isi dezvolta
creativitatea prin explorarea multiplelor variante de rezolvare a unei
probleme.
Inarmati cu aceste cunostinte
ei sunt pregatiti pentru viata, astfel ca atunci cand se vor confrunta cu o
situatie dificila vor putea sa o solutioneze cu rapiditate, cu usurinta si cu
intelepciune, ceea ce reprezinta in castig pentru toata lumea. Acest lucru il
propune si Medierea: castig pentru toata lumea: Win - Win!
Programul " Dialog Asistat
" a fost organizat cu sprijinul ISMB prin colaborarea cu Rotor Plan.
Multumesc dlui. Bruno Demaille pentru aceasta colaborare!
Multumesc dlui. Bruno Demaille pentru aceasta colaborare!
MEDIEREA IN MEDIUL
SCOLAR
“Medierea este o
modalitate de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei
terte persoane specializate in calitate de mediator, in conditii de
neutralitate, impartialitate, confidentialitate si avand liberul consimtamant
al partilor.
Profesia de
mediator este reglementata prin Legea nr. 192/2006, modificata prin Legea nr.
370/2009. Conflictele
scolare se pot ivi intre elevii din cadrul unei institutii de invatamant, intre
elevi si profesori, intre elevi si alte persoane didactice auxiliare, chiar si
intre profesori. Serviciile de mediere pot viza si conflictele scolare cu
conditia ca acestea sa vizeze activitatea din cadrul si/sau din timpul
programului scolar.
Conflictele
scolare au existat dintotdeauna. Fiecare dintre noi isi poate aduce aminte de o
imbrancire a unui coleg, de o disputa cu un profesor, de o cearta cu o colega,
etc. Conflictele scolare au dimensiuni si valori diferite. Un conflict ce
priveste o neintelegere cu colegul de banca, neintelegere care pana la pauza
urmatoare trece de la sine, este total diferita de o neintelegere care ramane
in mintea scolarului, careia i se adauga alte si alte nemultumiri si
neintelegeri si care amplificandu-se tinde spre o agresivitate si o
violenta verbala si apoi fizica de nedorit, cu efecte dezastruoase pentru cei
implicati in acel conflict, dar si pentru respectiva institutie de invatamant.
MassMedia si NewMedia (Internet) ne prezinta
conflicte scolare grave, in care sunt implicati profesori si elevi. Filme in
care sunt inregistrate aceste conflicte, in care elevii se agreseaza reciproc,
sau agreseaza profesorul, sunt in prime time news zile intregi atunci cand
apar.
Incetarea
conflictului scolar printr-o solutionare pe cale amiabila si pasnica in cadrul
unui proces de mediere are un ecou rasunator printre colegii partilor
conflictului, dar si in intreaga institutie de invatamant.
O reusita a
medierii in astfel de conflicte aduce elevii in terenul cooperarii,
intelegerii, comunicarii, relationarii, dialogului, constituind un exemplu
veritabil de colegialitate si convietuire in timpul petrecut la scoala.
In multe state
europene, dar mai ales in SUA, medierea conflictelor scolare este promovata de
catre institutiile de invatamant locale si regionale, dar si de institutiile
legislative centrale. Astfel exista programe de amploare privind medierea in
scoli, programe care vizeaza educarea elevilor in spiritul solutionarii
amiabile a disputelor, a conflictelor dintre ei. Uneori se apeleaza la medieri
simulate in cadrul institutiilor de invatamant, pentru ca elevii sa poata vedea
modul in care isi pot solutiona o neintelere.
O cultura civica
care inglobeaza metode practice de solutionare amiabila, pasnica si benefica a
conflictelor, este o cultura civica a unei societati sanatoase, moderne si
prospere. O astfel de cultura trebuie inseminata in educatia timpurie a
viitorilor cetateni, pentru ca ei sa cunoasca ce inseamna metodele ADR, in ce
consta un proces de mediere, si ce beneficii in relatia lor cu altii aduce o
solutionare amiabila a unei dispute. Sa cunoasca inca din timpul scolii
beneficiile dialogului, comunicarii deschise, gasirii si alegerii propriei solutii in conflictele ce sunt
proprii firii umane.” Extras de pe www.juridice.ro, Ilie Dobrin
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu